logo
søgeikon

Boozt

Boozt er godt i gang med at etablere “Det Nordiske Stormagasin” online. Mere end 3,5 millioner tilfredse kunder, leverandøraftaler med over 1.600 attraktive designerbrands og en gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på 23 procent de seneste fem år viser, at både kunder og leverandører køber ind på visionen. På trods af de markante makroøkonomiske udfordringer i 2023 fortsatte Boozt med at erobre betydelige markedsandele, samtidig med at profitabiliteten blev forbedret yderligere. Læg dertil et aktietilbagekøbsprogram på samlet 800 millioner svenske kroner frem mod 2025. Tilbage står et billede af, at Boozt klart adskiller sig fra konkurrenterne med betydelig omsætningsvækst, stigende lønsomhed og kapitaludlodninger til ejerne.

Boozt blev grundlagt i 2007 og er dermed vores yngste selskab. Oprindeligt bestod varesortimentet udelukkende af designertøj til kvinder og mænd, men i 2017 føjede Boozt kategorierne Kids, Sport og Beauty til sortimentet. I 2020 begyndte Boozt desuden at sælge boligartikler i kategorien Home, og i dag omfatter det samlede produktsortiment mere end 1.600 forskellige brands – hvoraf mange er nordiske, da Boozt fortsat er en vigtig distributionspartner for lokale brands i regionen. I løbet af de sidste 5 år har Boozt i gennemsnit øget sit salg med 23 procent om året med stigende indtjeningsevne. Profitabel vækst har altid været en strategisk hjørnesten for Boozt.

Boozt sælger sine produkter via to onlineplatforme: Boozt.com, som sælger sæsonens varer på tværs af kategorier og tilbyder gratis levering og returnering ved ordrer over 499 svenske kroner (499 danske kroner, 699 norske kroner og 69 euro), og Booztlet.com, Nordens førende online-outlet-forretning. Booztlet.com, der åbnede i 2015, tilbyder kampagnevarer og usolgte sæsonvarer til endnu skarpere priser. På Booztlet.com betaler kunderne selv for forsendelse og eventuel returnering, hvilket gør outlet-kunderne profitable fra dag ét..

I 2023 omsatte Boozt for 7,8 milliarder svenske kroner, hvoraf Boozt.com tegnede sig for 83 procent, mens Booztlet.com stod for de resterende 17 procent. På trods af at 2023 bød på betydelige udfordringer i form af lav forbrugertillid på tværs af de nordiske lande samt stigende leveomkostninger i kølvandet på en periode med høj inflation og stigende renter, opnåede Boozt en solid omsætningsvækst på 15 procent, og satte dermed alle konkurrenter til vægs.

Boozts største markeder er Danmark og Sverige, som tilsammen tegner sig for næsten 70 procent af omsætningen. Tilsammen står Norge og Finland for omkring 25 procent af omsætningen, mens den resterende omsætning kommer fra de baltiske lande, Centraleuropa og Island, som Boozt åbnede i 2021 og som er vokset hurtigt og med en solid profitabilitet.

I 2023 handlede Boozts over 3,5 millioner kunder 7,7 millioner gange. Hurtig levering er en vigtig konkurrenceparameter, og 9 ud af 10 ordrer blev i 2023 leveret inden for 1-2 dage – lagt bedre end standarden i Norden og markant bedre end nogen konkurrent. Selskabets store mængder og hurtige leveringstider kræver et yderst effektivt logistiksetup og Boozt har ét centralt, topmoderne og fuldautomatisk robotlager i Ängelholm, Sverige. Her plukker 1.200 robotter varerne til hver enkelt ordre fra tre kuber med mere end 1.200.000 kasser placeret i det 88.000 kvadratmeter store lager – et areal, der svarer til 12 fodboldbaner.

Stærkt position i den hurtigst voksende del af markedet

Det nordiske marked for modetøj, sportsartikler, legetøj, accessories, skønhedspleje og boligartikler vokser strukturelt med omkring 3-5 procent om året. Markedet havde i 2023 en værdi på omkring 415 milliarder svenske kroner, hvoraf onlinesalget udgjorde omtrent 120 milliarder svenske kroner eller 25-30 procent, mens de konventionelle fysiske butikker stod for de resterende 295 milliarder svenske kroner. Ud over de mange fysiske butikker konkurrerer Boozt også med andre onlineforretninger som Zalando, ASOS, AboutYou, Boohoo og Nelly. Boozt er markedsleder på det nordiske marked med en anslået online markedsandel på over 6 procent. Selskabet tager løbende markedsandele, og har som sit langsigtede mål at opnå en markedsandel på 10 procent af det samlede nordiske marked. 

I løbet af de sidste 20 år har detailhandel over nettet gået sin sejrsgang, drevet af bekvemmelighed, lavere priser og større udvalg. I takt med at en voksende andel af salget flyttes online, anslås den strukturelle årlige vækst i denne del af markedet at være mellem 5-10 procent. I år, hvor den generelle efterspørgsel er vokset kraftigt, har det været vanskeligt at skelne mellem de forskellige onlineforretninger baseret på omsætningsvæksten. Forskellene mellem de forskellige aktører bliver langt tydeligere, når man ser på profitabiliteten. Mens mange af Boozt konkurrenter har kørt med driftstab eller i bedste fald leveret resultater nær nul, har Boozt haft et solidt overskud fra driften.

I 2023 blev de resultatmæssige forskelle endnu tydeligere, da Boozts konkurrenter var tvunget til at vende fokus mod profitabilitet for at undgå at havne i økonomiske problemer. Det betød, at Boozts konkurrenter var nødsaget til at skære ned på salgsaktiviteterne for at undgå at løbe tør for kontanter, hvilket naturligt medførte en opbremsning i væksten. Mens konkurrenterne meldte om afdæmpet omsætningsvækst, en indtjening tæt på nul og pressede balancer, fortsatte Boozt med at realisere tocifret omsætningsvækst og øgede samtidig sine i forvejen industriledende marginer og pengestrømme. Samtidig kunne selskabet fortsat fremvise en sund balance, som endda gjorde det muligt at lancere et for industrien unikt aktietilbagekøbsprogram på 200 millioner svenske kroner i 2023 og samlet 800 millioner svenske kroner frem mod 2025.

For at kunne tilbyde det rigtige udvalg af brands er det afgørende at være en så attraktiv partner for leverandørerne som muligt. Fra sin markedsledende position tilbyder Boozt sine leverandører eksponering til mere end 3,5 millioner aktive nordiske kunder, hvilket er flere, end nogen anden platform kan tilbyde. Med udgangspunkt i data kan Boozt hjælpe leverandørerne til den mest effektive penetrering af det nordiske marked, og skulle leverandørerne ligge inde med for mange varer fra en kollektion, så kan Booztlet.com hjælpe med at nedbringe overskudslageret. Vi vurderer, at Boozts samlede tilbud til leverandører ikke fås bedre på det nordiske marked

Boozts strategi med at tilbyde dyrere varer i flere produktkategorier til kunder med solid købekraft betyder, at den gennemsnitlige ordre hos Boozt indeholder flere og dyrere varer end konkurrenternes, og at Boozt oplever færre bekostelige returneringer. Efterhånden som kundegrupper modnes øges krydssalget mellem produktkategorierne. Hvor en kunde, der kun handler tøj til kvinder, lægger omkring 1.000 svenske kroner om året hos Boozt, køber en kunde, der handler på tværs af alle kategorier, i gennemsnit for 16.500 svenske kroner om året. Boozts konkurrenter har ikke samme mulighed for krydssalg, da de er aktive inden for færre kategorier og/eller opererer efter komplekse distributionsmodeller, hvor der indgår tredjeparter, som forringer kundeoplevelsen betragteligt. Boozts stormagasinstrategi indebærer således en betydelig konkurrencemæssig fordel for selskabet i forhold til både omsætningsvækst og profitabilitet. I de sidste tre måneder af 2023 lå Boozts gennemsnitlige ordreværdi på 987 svenske kroner, hvilket var en stigning på 3 procent i forhold til året før og omkring 90 procent højere end hos den gennemsnitlige konkurrent. Et forspring som tilmed er voksende.

Logistik i form af ordrehåndtering og fragt er også en vigtig konkurrenceparameter, da hurtige leveringstider har stor betydning for kundeoplevelsen. Med sit fuldt automatiserede robotlager beliggende centralt i Norden kan Boozt levere ordrer inden for 1 til 2 dage til omkring 9 ud af 10 af sine nordiske kunder. Det er enestående hurtigt og vidner om en geografisk rækkevidde i norden, der er tre gange større end den største konkurrent, Zalandos. Mere end 3,5 millioner indbyggere i Sydsverige og Syddanmark kan endda få deres varer samme dag, som de bestilles, og Boozts særdeles effektive logistik-setup er én af selskabets væsentligste konkurrencemæssige fordele. Processen for returnering af varer er ligeledes gnidningsfri, hvilket er med til at styrke kundeoplevelsen og dermed konkurrencepositionen. Den konkurrencedygtige kundeoplevelse bekræftes igen og igen af den imponerende og vedvarende høje kundetilfredshedsscore samt af den industriledende omsætningsvækst og profitabilitet.

Med afsæt i sin dets solide strategiske position og fremragende driftsmæssige eksekvering er Boozt vokset til en størrelse, der gør det muligt at købe betydelige mængder af eftertragtede varer i høj kvalitet til attraktive priser. Takket være markedets højeste gennemsnitlige ordreværdi og den effektive ordrehåndtering kan de attraktive mærkevarer sælges til konkurrencedygtige priser uden at gå på kompromis med profitabiliteten. Med en bruttoindtjening per ordre, der er mere end dobbelt så høj som den gennemsnitlige konkurrents, har Boozt fortsat mulighed for at investere mere end konkurrenterne i at tiltrække nye kunder med henblik på at erobre yderligere markedsandele. Det gør Boozt og leverer stadig industriens bedste ordreøkonomi og samlede profitabilitet. Det tager omkring 16-18 måneder før en ny Boozt-kunde har skabt indtjening svarende til de markedsføringsinvesteringer, Boozt har foretaget for at vinde kunden. Det er halvt så længe, som det tager Boozts mindre profitable konkurrenter i gennemsnit. Samlet set vurderer vi, at Boozt er godt positioneret til at vinde yderligere profitable markedsandele i årene der kommer.

Gunstigt positioneret til en fortsat lang og lukrativ vækstrejse

I 2023 steg det samlede antal ordrer med 6 procent til 7,7 millioner på baggrund af en stigning på 7 procent på Boozt.com og et fald på 1 procent på Booztlet.com. Den årlige gennemsnitlige ordreværdi steg med 16 procent på Booztlet.com til 955 svenske kroner og med 6 procent til 947 svenske kroner på Boozt.com. Drevet af øget krydssalg og flere produkter per ordre vokser den gennemsnitlige ordreværdi fortsat, og i 4. kvartal 2023 steg den til et rekordhøjt niveau på 987 svenske kroner for Boozt.com og 1.017 svenske kroner for Booztlet.com. Samlet set steg omsætningen med 15 procent i et vanskeligt 2023, og de seneste fem år har den gennemsnitlige årlige vækst været på 23 procent, hvoraf omkring 80 procent er kommet fra væksten i antallet af ordrer og resten fra væksten i den gennemsnitlige ordreværdi.

Disse høje vækstrater er imponerende og ligger markant over den samlede markedsvækst. I dette ganske fragmenterede marked er vækstmulighederne fortsat store for vores markedsleder, og vækstmotorerne er ikke svære at få øje på. Geografisk er øget penetration i Danmark og Sverige fortsat en væsentlig bidragyder til selskabets vækst takket være Boozts solide position i begge lande. Specielt Norge, men også Finland og Baltikum, har desuden gode muligheder for at levere vækstbidrag over koncernens gennemsnit fra deres lavere udgangspunkter. I Norge har Boozt vundet første runde i en skattesag, som potentielt kan give selskabet samme skattemæssige vilkår som dets norske konkurrenter og dermed styrke dets konkurrenceevne markant. En endelig sejr vil også medføre en skattegevinst på omkring 45 millioner svenske kroner (omkring 11 procent af Boozts driftsindtjening i 2023). Den første domstols afgørelse er blevet anket, og en endelig afgørelse ventes i løbet af 2024.

De nyere produktkategorier – Sport, Kids, Beauty og Home – har ligeledes betydelige muligheder for accelererende vækst, i takt med at de når deres naturlige andel af salget på Boozt-platformene. I 2023 tegnede de nyere kategorier sig for 40 procent af det samlede salg, og vurderet på baggrund af de enkelte kategoriers markedsstørrelse forventer Boozt, at disse kategorier med tiden vil udgøre omkring 70 procent af det samlede salg. Det understreger det tidligere nævnte væsentlige mersalgspotentiale, der knytter sig til, at kunderne i stigende grad handler på tværs af flere kategorier. Som en god ekstragevinst for profitabiliteten stiger sandsynligheden for, at en kunde vender tilbage for at handle hos Boozt inden for 12 måneder, fra 32 procent til 96 procent, når kunden handler i alle seks kategorier i stedet for blot en enkelt. Det betyder, at omkostningerne forbundet med tiltrækning af nye kunder vil falde markant, i takt med at de nye kategorier får fuldt fodfæste blandt Boozts stadigt mere loyale kunder.

Som Nordens eneste større online-outlet-forretning udgør Booztlet.com endnu et kraftfuldt vækstlokomotiv. Under ledelse af medstifter Mads Neble er Booztlet.com vokset væsentligt hurtigere end Boozt.com, og den ambitiøse målsætning er, at Booztlet.com på sigt skal vokse sig lige så stor som Boozt.com. Vi ser også et betydeligt potentiale i Boozt Data Intelligence, Boozt Media Partnership og BooztPay, som er tillægsforretninger, der er udsprunget af strømmen af kunder og betalinger på Boozts platforme. Mere om dette nedenfor.

Samlet set er Boozt gunstigt positioneret til en lang og profitabel vækstrejse. Hvis online-penetrationen i Boozts markeder øges fra de nuværende 25-30 procent til 30-35 procent over de næste 5 år, og Boozt fortsætter med at vokse hurtigere end sine konkurrenter, vil den gennemsnitlige årlige omsætningsvækst frem mod 2028 ligge på omkring 20 procent.

En teknologiselskab med store mængder værdifulde og unikke data

Selv om Boozt er et online stormagasin, er det også et teknologiselskab, som overvåger og styrer alle dele af driften digitalt. Indkøb, lageraktiviteter, salg, pakning, levering og returneringer genererer data, der giver unik og værdifuld indsigt i forbrugsmønstre, modetendenser, priser og efterspørgsel. Mængden af data vokser i takt med Boozts hastige vækst, og fra sin allerede markedsledende position vil Boozt i de kommende år udbygge sin føring, som den mest indsigtsfulde detailforretning i de nordiske markeder – en indsigt vi vurderer som særdeles værdifuld for både fremtidig omsætningsvækst og profitabilitet. Som en del af den daglige drift planlægges og eksekveres kampagner baseret på data og med udgangspunkt i den aktuelle lagersituation, så de rigtige varer sælges til de rigtige priser med den ønskede avance. Data bruges også til at aktivere og fastholde de enkelte kunder og til løbende at forbedre brugeroplevelsen på Boozt.com og Booztlet.com. Næste sæsons salg og salgssammensætning forudsiges med udgangspunkt i data, så varesortimentet og lagerbeholdningerne kan optimeres. Ved at følge kundernes adfærd og forbrugsmønstre over tid skabes en detaljeret indsigt i den forventede fremtidige indtjening per kunde. Denne indsigt gør Boozt i stand til at vurdere livstidsværdien af en kunde og optimere markedsføringsbudgettet mod erhvervelse af nye kunder.

I tillæg til egen driftsoptimering udgør Boozts hastigt voksende database også et værdifuldt aktiv i samarbejdet med selskabets leverandører. Uanset om det er globalt etablerede brands (som eksempelvis adidas, Tommy Hilfiger eller Calvin Klein) der leverer til Boozt eller mindre brands med vækstambitioner (som for eksempel Les Deux), kan Boozt levere data, der kan hjælpe deres brandpartnere med at målrette deres markedsføring mod de forbrugersegmenter, hvor potentialet for salg er størst. Desuden kan indsigten i nordiske forbrugsmønstre være med til at danne grundlag for fremtidige lanceringer, både hvad angår design og pris. I takt med at Boozts markedsandel vokser, vil værdien af et nordisk samarbejde med Boozt dermed løbende øges for leverandørerne. Boozt sælger denne indsigt til sine leverandører forretningsenhederne Boozt Data Intelligence og Boozt Media Partnership. Herudover har Boozt lanceret BooztPay, en køb-nu-betal-senere-service, i samarbejde med en bank. Mod at give samarbejdspartneren adgang til sin trafik tjener Boozt ekstra gebyrindtægter oven i produktsalget uden yderligere omkostninger, mens det naturligvis er banken, der tager den fulde kreditrisiko på kunden. 

Boozts ambitioner om at skabe indtjening på den voksende kundetrafik og de voksende dataaktiver er drevet af medstifter og kommerciel direktør Peter G. Jørgensen. Boozt rapporterer sin omsætning fra BooztPay, Boozt Media Partnership og Boozt Data Intelligence under “Anden omsætning,” som i 2023 voksede med mere end 50 procent til næsten 280 millioner svenske kroner svarende til omkring 4 procent af koncernomsætningen. Da færre end 20 medarbejdere er beskæftiget med disse tiltag, er profitabiliteten i segmentet tårnhøj, og vi anslår, at Boozt henter en driftsindtjening på mere end 80 svenske kroner for hver 100 svenske kroner i dette segment. Det er Boozts forventning, at segmentet med tiden vil kunne udgøre omkring 5 procent af koncernomsætningen, og på sigt anser vi Boozts trafik og data for at være blandt de mest værdifulde aktiver i selskabet.

Indtjeningen vil vokse hurtigere end omstætningen

Mens banen er kridtet op til en længere periode med betydelig årlig omsætningsvækst, så vurderer vi, at væksten i indtjeningen vil blive endnu højere For hver 100 svenske kroner, Boozt genererede i omsætning i 2023, betalte selskabet 61 svenske kroner til sine leverandører for varene, 11 svenske kroner for pakning og forsendelse, 10 svenske kroner for administrative opgaver i hovedkvarteret og 11 svenske kroner for erhvervelse af nye kunder og anden markedsføring. Dette efterlod 7 svenske kroner i driftsresultat før afskrivninger og 5 svenske kroner efter afskrivninger. Efterhånden som selskabet skaleres og modnes, forventer vi, at andelen af omsætning, der går til alle disse omkostningsposter vil falde, og at en større andel af omsætningen derfor vil blive til overskud.

I takt med at Boozt vokser, vil selskabets forhandlingsposition i forhold til leverandørerne blive styrket drevet af de voksende salgsmængder og Boozts voksende betydning for leverandørernes ambitioner om at penetrere det nordiske marked. Vi tror på, at dette vil gøre det muligt for Boozt at forhandle endnu mere fordelagtige priser med sine leverandører. Derudover vil profitabiliteten stige som følge af den ændrede omsætningssammensætning, da de mere profitable omsætningskomponenter forventes at vokse hurtigere. Returraterne for Beauty- og Home-kategorierne er for eksempel væsentligt lavere end for tøj til kvinder.

Inden for ordrehåndtering og distribution har Boozt forfremmet Ronni Funch Olsen til Chief Supply Chain Officer. Foruden en indgående og omfattende viden om alle aspekter af Boozts drift kommer Ronni Funch Olsen, som tidligere var leder af Boozts Investor Relations-afdeling, med erfaring fra speditionsvirksomheden DSV (som også er et af vores selskaber). Skiftet har allerede medført en stor forbedring af effektiviteten i lager- og distributionscentret i Ängelholm, og der er mere i vente. Foruden effektiviseringerne inden for indkøb og lagerdrift vil fragtomkostningerne udgøre en fortsat faldende del af omsætningen, i takt med at den gennemsnitlige ordreværdi stiger som følge af kundernes stigende tilbøjelighed til at handle varer fra flere kategorier i samme ordre.

I takt med at Boozt modnes som selskab, vil markedsføringsomkostningernes andel af omsætningen falde. På nuværende tidspunkt kan markedsføringsaktiviteterne ses som en investering, der afspejler selskabets store muligheder for at vinde yderligere markedsandele. Som nævnt ovenfor vurderer vi, at Boozt – takket være sin solide og databaserede indsigt – har stor indsigt i det økonomiske afkast, som selskabet kan forvente fra sine markedsføringsinvesteringer. Vi er overbeviste om, at ledelsen vil holde fast i sin strategiske hjørnesten om at “vokse profitabelt” og vil reducere markedsføringsinvesteringerne proportionalt, efterhånden som den ser, at penetrationen af markedet og markedsandelen når et mætningspunkt.

I sommeren 2022 gennemførte Boozt en markant personalereduktion, idet hver tiende administrative medarbejder blev opsagt. Hovedkontorets funktioner er angiveligt stadig velfungerende og leverer resultater af høj kvalitet. Da de fleste stabsfunktioner er særdeles skalerbare, er det vores forventning, at væksten i administrationsomkostningerne vil være betydeligt lavere end væksten i Boozts omsætning.

Endelig er der som nævnt ovenfor meget begrænsede omkostninger forbundet med omsætningsvæksten fra Boozt Media Partnership, Boozt Data Intelligence og Boozt Pay.Samlet set forventer Boozt en driftsindtjening på mindst 10 svenske kroner for hver 100 svenske kroner i omsætning i 2028. Det er ambitionen at opnå dette på baggrund af en årlig stigning på omkring 0,5-1,5 svenske kroner i driftsindtjeningen per 100 svenske kroners omsætning. Med en gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på 15-20 procent i perioden vil indtjeningsvæksten i givet fald være 30-40 procent om året.

Vækst i de frie pengestrømme 

For at kunne facilitere den høje vækst har Boozt foretaget væsentlige anlægsinvesteringer de seneste fem år. I denne periode har Boozt investeret omkring 350 millioner svenske kroner i udvikling og forbedring af sin IT-platform, herunder webportalerne Boozt.com og Booztlet.com. Herudover er der investeret 985 millioner svenske kroner i udbygning af det automatiserede robotlager i Ängelholm. Disse investeringer svarer til henholdsvis 1 procent og 4 procent af den samlede omsætning i perioden.

Det nuværende lager- og distributionscenter har kapacitet til at håndtere en årlig omsætning på 11 milliarder svenske kroner – et tal, som Boozt sandsynligvis vil nå i 2026. Boozt har i øjeblikket et nyt lager på tegnebrættet blot 9 kilometer fra dets nuværende lager- og distributionscenter. Det nye lager vil have en samlet kapacitet på 250.000 kvadratmeter, omkring tre gange så meget som de nuværende faciliteter. Selskabet planlægger at påbegynde byggeriet i 2025 og forventer, at det nye lager står klart i 2026. Det kræver naturligvis, at der skrues op for investeringerne i 2025 og 2026. På længere sigt forventer vi, at de samlede anlægsinvesteringer gennemsnitligt vil udgøre 2-3 procent af omsætningen om året.

Ved udgangen af 2023 udgjorde pengebindingen i lagerbeholdning og anden kapitalbinding i driften omkring 4 procent af omsætningen. Ved udgangen af 2022 lå kapitalbindingen på under -1 procent som følge af det imponerende Black Friday og julesalg, hvilket i nogen grad lagde en dæmper på selskabets muligheder for at vokse i første kvartal 2023, da man ganske enkelt ikke havde nok varer på lager. For ikke at gentage denne fejl sluttede Boozt 2023 med en fornuftig lagerbeholdning, som vil gøre det muligt at opretholde en solid omsætningsvækst i starten af 2024. På langt sigt forventer vi, at kapitalbindingen i den daglige drift vil udgøre omkring 2-3 procent af omsætningen.

Selvom Boozt i høj grad fortsat er i en vækst- og investeringsfase, så ligger afkastet på den investerede kapital eksklusive immaterielle aktiver allerede på 24 procent i 2023. Med en forventning om løbende forbedring af profitabiliteten forventer vi, at afkastet på den investerede kapital vil være stigende over tid.

Den høje vækst og ujævne investeringstakt betyder, at de frie pengestrømme vil variere de kommende år. For 2024 forventer vi normaliserede frie pengestrømme i niveauet 410 millioner svenske kroner, svarende til 4,5 procent af selskabets markedsværdi begyndelsen af 2024.

Stærk og fokuseret ledelse, parat til at udlodde til aktionærerne

Ambitionerne er høje hos Boozt, og selskabets evne til at leve op til sine ambitioner og strategiske mål er imponerende. Administrerende direktør Hermann Haraldsson har været i Boozt siden 2010. Han har tidligere varetaget en række stillinger, hvor han var involveret i marketing, herunder en periode som administrerende direktør for OMD Nordic, et af Nordens største mediebureauer. Med sit høje energiniveau, sin skarpe forretningssans og sin utrættelige stræben efter at finde muligheder på det skandinaviske kernemarked er Herman Haraldsson en bemærkelsesværdig personlighed. Vi mener, at hans baggrund inden for marketing har været med til at holde fokus på datadrevne beslutninger med en konstant afvejning af omkostningerne ved at tiltrække nye kunder i forhold til den værdi, disse kunder vil bringe.

Finansdirektør Sandra Gadd har været hos Boozt siden 2016, og har siddet i sin nuværende rolle siden 2019. Sandra Gadd har styrket transparensen, detaljeringsgraden og robustheden i rapporteringen, så den konstante søgen efter optimeringsmuligheder i driften nu hviler på et endnu stærkere økonomisk fundament end tidligere.

Bestyrelsesformand Henrik Theilbjørn har været på posten siden 2009, og han bidrager med en stærk erfaring inden for mode og detailhandel herunder blandt andet fra sin tid som finans- og administrerende direktør for IC Companys. I bestyrelsen har han blandt andet følgeskab af Jón Björnsson, der ligeledes besidder en solid erfaring fra detailhandlen fra sin tid som succesfuld administrerende direktør for det førende danske stormagasin, Magasin du Nord.

Ved udgangen af 2023 var Boozts kontantbeholdning på 1 milliard svenske kroner, svarende til 11 procent af selskabets markedsværdi. I begyndelsen af 2023 annoncererede ledelsen planer om at returnerer 200 millioner svenske kroner til aktionærerne før den ordinære generalforsamling i 2024 og 800 millioner svenske kroner, svarende til knap 10 procent af selskabets markedsværdi, i løbet af perioden 2023-25. Da Boozt er velkapitaliseret og genererer betydelige pengestrømme fra driften, vurderer vi, at selskabet har kapacitet til at udvide det planlagte aktietilbagekøbsprogram, og fortsat bevare en reserve til dækning af investeringsbehov samt udsving i lagerbeholdningen. Mens konkurrenterne brænder penge og skal finde måder at finansiere deres driftsunderskud på, befinder Boozt sig i en enestående position, hvor man kan fortsætte med at tage profitable markedsandele og samtidig belønne sine ejere med udbetaling af overskudskapital. Vi bifalder ledelsens fornuftige tilgang til kapitalallokering, ligesom vi bifalder den strategiske eksekvering og de solide driftsresultater.

Takket være en kompetent og sulten ledelse og en forretning, der løbende overgår ledelsens ambitiøse mål for vækst og langsigtet værdiskabelse, er Boozt i en god position til realisere sin ambition om at være “Det Nordiske Stormagasin”.

Opdateret i april 2024




Øvrige Danske selskaber